Conform de wetgeving ten aanzien van de bescherming van gegevens verzoek ik je mijn Privacy verklaring door te lezen. Dit beleid geldt voor alle diensten van Magnolia Studio.

De geheime kracht van je 404 pagina

Wist je dat een 404-foutpagina ook kan zorgen voor meer conversie? Deze bescheiden pagina in je website kan echt een groot verschil maken, als je op de juiste manier optimaliseert. In dit bericht deel ik 7 tips om je 404-pagina te verbeteren en je conversies te verhogen.

De geheime kracht van je 404-pagina - magnoliastudio.nl

Websites anno 2018 zijn onderhevig aan vele wijzigingen. Dat is ook verstandig, want met de overdosis aan content op het web, móet je wel regelmatig nieuwe inhoud toevoegen en je website veranderen om je bezoekers tevreden te houden. Zo ontstaan echter ook steeds meer dode links. Misschien heb je ook weleens een blog-url veranderd, of de permalink structuur later aangepast. Wanneer een gebruiker op een van deze dode links terechtkomt, wordt je standaard 404-foutpagina weergegeven. Dat gebeurt ook als je bezoekers een URL verkeerd typen of op een verbroken koppeling klikken.

De geheime kracht van je 404-pagina - magnoliastudio.nl

Waarom zou je die standaardpagina niet mogen weergeven?
Wat je ook doet met je 404 pagina, gebruik in elk geval nooit die standaardpagina. Dat is zo’n afknapper als bezoeker!  Standaard gaat de 404-foutpagina tegen alle best practices van een gebruiksvriendelijke website in. Als je je bezoekers wilt wegjagen, is dit een goede manier.

Maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat je dat inderdaad niet wilt, anders lees je dit artikel ook niet 😉
Daarom geef ik je met liefde een aantal tips om je 404-pagina wél te optimaliseren, je bouncepercentages te verlagen en je conversies te verhogen. In Jip en Janneke taal: we gaan die pagina opleuken, zodat je bezoekers niet weglopen maar aan je lippen hangen ♥

1 | Gebruik gewone mensen taal

We beginnen met het vervangen van alle technische mumbo jumbo door normale menselijke taal. En onthoud daarbij dat de meeste mensen niet eens weten wat een “404-fout” betekent. Het enige dat je bezoekers zeker weten is dat ze NIET de pagina hebben gekregen die ze wilden. Het gebruik van technische termen die ze niet begrijpen, zal hen alleen maar meer frustreren.

Gebruik in plaats van de standaard 404-codes liever zinnen die normale menselijke wezens kunnen begrijpen, zoals:

“Pagina niet gevonden.”
“Sorry, we kunnen de pagina die je zocht niet vinden.”
“Oops! Er ging iets kapot.”
“Oh jee, deze link werkt niet.”

2 | Excuseer je

Het laatste wat je moet doen is je bezoeker de schuld geven – ‘je hebt iets verkeerd getypt’ – want je wilt natuurlijk niet dat je bezoeker zich dom voelt. In plaats daarvan verontschuldig je je.

Wanneer je uitlegt wat er fout is gegaan, gebruik dan woorden als ‘misschien’ of ‘mogelijk’, zodat de gebruiker wederom niet het gevoel heeft dat het zijn schuld is.

Om juist die relatie met je bezoeker te maken en je kwetsbaarheid te tonen kun je hier gebruikmaken van de situatie en de schuld bij jezelf leggen. En als je dat dan op een grappige manier doet, maak je makkelijker een connectie. Je bezoeker aan het lachen maken zorgt er in elk geval voor dat ‘ie zich jou zal herinneren.

In dit voorbeeld van emailcenter UK legt het bedrijf de schuld volledig bij zichzelf. Er wordt zelfs gevraagd wie je wilt laten ontslaan. Met een knipoog uiteraard, maar wel iets wat je aan het lachen maakt. En als je er dan voor kiest om bijvoorbeeld Luke te ontslaan komt er nog een vervolg. Super leuk bedacht toch?

De geheime kracht van je 404-pagina

De geheime kracht van je 404-pagina - magnoliastudio.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

3 | Geef een oplossing

Het meest vervelende van 404-foutpagina’s, is dat het een doodlopende weg is. Er is geen volgende stap. Het beste wat je kunt doen is je bezoekers dus wél een oplossing bieden. Stuur ze terug naar de homepagina, zet je meestgelezen blogberichten onder je tekst – ‘zocht je dit misschien?’ – en geef je zoekbalk weer op deze pagina, zodat je bezoekers zelf nog verder kunnen zoeken binnen je website.

9gag doet dat heel goed, go check for yourself: http://9gag.com/404

Zie je hoe je echt kunt spelen met de 404 pagina?

4 | Laat het probleem rapporteren

Stel dat je een geweldige, goed converterende 404-pagina hebt gemaakt. Dan nóg wil je het liefst voorkomen dat je bezoekers een 404 te zien krijgen. Het onderbreekt namelijk nog steeds wat je bezoeker aan het doen was. Misschien was dat zelfs wel een aankoop doen. Door in je 404 pagina ook je bezoekers te vragen om het probleem te melden, kun jij de fout opsporen en herstellen. Gebruik hiervoor een simpel contactformulier en stel niet teveel vragen. Simpel ‘wat zocht je toen je hier kwam’ is eigenlijk al voldoende. Een e-mailadres kan handig zijn, maar je bezoeker zal daartoe misschien niet bereid zijn.

5 |Blijf ‘on brand’

Zorg ervoor dat je 404-pagina helemaal in dezelfde branding is als de rest van je website. Ook hier is herkenning belangrijk. Misschien zelfs nog wel belangrijker, want hier is je bezoeker de weg kwijt. Handig als je bezoeker dan weet op welke website hij zit 😉

6 |Bied een alternatief

En dit is de beste tip die ik je kan geven in dit artikel. Bied een alternatief. Geef je lezer iets waar hij wel blij van wordt. Laat hem dit moment zo snel mogelijk weer vergeten. En de beste die ik gezien heb en die me echt is bijgebleven, is die van byregina.com. Zij heeft niet alleen een weggever op deze pagina gezet, maar ook een testimonial over die weggever en een grappige tekst. Daarbij geeft ze zichzelf de schuld. Een beetje een combi van alle tips hierboven.

Op deze pagina heb je de kans om je bezoeker alsnog van je te laten houden. Dus bied ze iets bijzonders aan. Een weggever die alleen op je 404-pagina staat, niet diezelfde die je bezoeker al 10x voorbij zag komen. Maak het waardevol!

De geheime kracht van je 404-pagina

7. Verlaag je Bounce Rate met een Exit-Intent popup

Exit-intent werkt door te detecteren wanneer een gebruiker op het punt staat je 404-foutpagina te verlaten en op dat moment een pop-upvenster te presenteren. Hiermee voorkom je dat je meer dan 70% van de bezoekers kwijtraakt die je site verlaten en nooit meer teruggaan.

Hier is een voorbeeld van een pop-up die verschijnt wanneer de gebruiker op het punt staat de 404-pagina te verlaten.

De geheime kracht van je 404-pagina - popup

Hopelijk heb ik je kunnen inspireren met genoeg manieren om je 404-pagina op te leuken en je bezoekers langer vast te houden.

Heb jij al een gave 404-pagina?
Tell me, ik laat me graag inspireren 🙂 Zet je link in de comments hieronder 😀

Wil je weten hoe je een 404-pagina kunt aanpassen?
In een aparte blog zal ik je dat stap voor stap laten zien met de makkelijke tools die ik daarvoor gebruik.

So stay tuned!

Tot snel!

Liefs,
Bianca

Vond je dit bericht nuttig of interessant? Deel het met je netwerk via onderstaande buttons, want delen is vermenigvuldigen ♥ Dankjewel!

Bianca Molenaar

Ik help coaches & online ondernemers met het maken van een website die werkt voor je business. Authentiek zijn in wat je doet, maar ook een strategische aanpak om jouw bedrijf succesvol te maken. Het kan. En ik leer je graag hoe ♥
Bianca Molenaar | Website Coach voor Ondernemers | magnoliastudio.nl

Hi leuk dat je er bent! 

Ik ben Bianca (33), webdesigner voor coaches en online ondernemers. Moeder van 3 heerlijke kids die inmiddels lekker op school zitten, gek op het nieuwe online werken en love all things color. Je maakt me blij met chocolade en als ik niet aan het werk ben, vind je me buiten in de natuur. Hoewel een avondje Netflix ook heel fijn is ;-)

Als je meer wilt leren over Wordpress websites en het opzetten van een online business, kijk dan zeker nog even rond op mijn website. Tot later ♥ 

DOWNLOAD GRATIS DE WEBSITE TOOLKIT

website toolkit mockup2
Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Meer klanten via je website?

Een strategische website begint met een duidelijk plan. Via de Website Toolkit die ik heb samengesteld, ga jij stap voor stap dat plan maken. Zo leg jij het fundament voor een website die klanten oplevert. Vul je gegevens hieronder in en ik stuur de Website Toolkit gratis naar je mailbox!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
website toolkit mockup2